- Postanowienia ogólne.
- Wydawanie zezwoleń zagranicznych na przewóz rzeczy.
- Wydawanie zezwoleń zagranicznych na przewóz osób.
- Zezwolenia/Zaświadczenia na przewozy dla potrzeb własnych.
- Zwrot wykorzystanych zezwoleń.
- Postanowienia końcowe.
- Terminy odbioru zezwoleń w 2003 roku.
Zasady wydawania zezwoleń
zagranicznych na wykonywanie międzynarodowego transportu drogo w 2003 r.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
-
Komunikat określa
warunki wydawania zezwoleń zagranicznych na wykonywanie międzynarodowego
transportu drogowego osób i rzeczy w 2003 roku.
-
Zezwolenia zagraniczne
oraz zaświadczenia uprawniające do wykonywania przewozów na potrzeby
własne wydaje się przedsiębiorcom uprawnionym do ich otrzymania
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym /Dz. U. Nr 125, poz. 1371 z dnia 30 października 2001 r./ z późniejszymi
zmianami.
§ 2.
-
Dokonywanie czynności
związanych z dystrybucją zezwoleń zagranicznych oraz jednorazowych zaświadczeń
uprawniających do wykonywania przewozów na potrzeby własne odbywa się
w Biurze Obsługi Transportu Międzynarodowego, zwanym dalej BOTM, oraz
w organizacjach wymienionych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w
sprawie upoważnienia polskich organizacji o zasięgu ogólnokrajowym
zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych do wydawania
zezwoleń zagranicznych /Dz. U. Nr 68, poz. 627 z dnia 30 października
2002 r./, na zasadach określonych w porozumieniach zawartych pomiędzy
BOTM a tymi organizacjami.
Organizacje zobowiązane są
do stosowania w stosunku do przewoźników korzystających z ich usług, w
zakresie objętym niniejszym Komunikatem, warunków w nim określonych.
-
Wykaz organizacji
uprawnionych do wydawania zezwoleń określony w rozporządzeniu
znajduje się również w BOTM a także na stronie www.botm.gov.pl
WYDAWANIE ZEZWOLEŃ
ZAGRANICZNYCH NA PRZEWÓZ RZECZY
§ 3.
-
Przedsiębiorca ma prawo
poboru zezwoleń zagranicznych na przewóz rzeczy jeśli posiada
-
ważny wypis z licencji
przewozowej na międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy z obszarem ważności
obejmującym kraj wystawiający zezwolenie, oraz
-
wypis z taboru
obejmujący pojazd, którego wjazd na terytorium tego kraju wymaga
zezwolenia /pojazd uprawniony/
-
lub koncesję uprawniającą
do wykonywania mtd .
-
Zezwolenia limitowane w
okresach miesięcznych lub kwartalnych odbierane będą przez przewoźników
odpowiednio do 25 dnia miesiąca lub do 25 dnia ostatniego miesiąca
kwartału, za który przypada limit, a w przypadku gdy jest to dzień
wolny od pracy do dnia określonego w załączniku Nr 1 do Komunikatu,
pod rygorem utraty nieodebranych zezwoleń.
-
Szczegółowe warunki
przekazywania zezwoleń organizacjom upoważnionym przez Ministra
Infrastruktury do ich dystrybucji określone zostaną odrębnie przez
Dyrektora BOTM w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Transportu
Drogowego, z zachowaniem zasad określonych w niniejszym Komunikacie
oraz zasady równości w dostępie do wydawanych zezwoleń
zagranicznych.
Liczba przekazywanych
zezwoleń ustalana będzie proporcjonalnie i odpowiednio do liczby członków
posiadających wypisy z licencji przewozowych odpowiedniego rodzaju i
liczby pojazdów uprawnionych oraz zgodnie z wskaźnikiem upływu roku.
-
Ostateczny termin poboru
limitów zezwoleń reglamentowanych, wymienionych w § 5, upływa z dniem 15
listopada 2003 r.
§ 4.
-
Zasady podziału zezwoleń niemieckich w 2003 roku, ustalone zostaną
osobno odpowiednim Komunikatem Ministerstwa Infrastruktury do tego czasu
ustala się następujące limity poboru zezwoleń jednorazowych niemieckich:
-
zezwolenia ogólne nieekologiczne – wydawane będą w liczbie 2 szt.
miesięcznie na każdy uprawniający pojazd nieekologiczny, z możliwością
jednorazowego pobrania limitu przypadającego na dwa miesiące;
-
zezwolenia ogólne ekologiczne – wydawane będą w liczbie 3 szt. miesięcznie
na każdy uprawniający pojazd, z możliwością jednorazowego pobrania
limitu przypadającego na dwa miesiące;
-
zezwolenia ogólne EURO2+S – wydawane będą w liczbie 4 szt. na każdy
uprawniający pojazd, spełniający normy EURO2+S, z możliwością
jednorazowego pobrania limitu przypadającego na dwa miesiące;
-
Maksymalna liczba jednorazowych zezwoleń niemieckich będąca w
posiadaniu przewoźnika nie może przekroczyć należnego mu dwumiesięcznego
limitu tych zezwoleń.
-
Pobór zezwoleń w ramach limitu przypadającego na dany miesiąc może
następować sukcesywnie, w miarę rozliczania zezwoleń poprzednio
pobranych, z zachowaniem zasady, o której mowa w ust. 2.
-
Wydawanie zezwoleń niemieckich przypadających na dany okres odbywa się
w terminach określonych w załączniku Nr 1 do Komunikatu.
§ 5.
Wysokości limitów niżej wymienionych zezwoleń reglamentowanych ustalone
zostały w oparciu o przeznaczenie co najmniej 85% wysokości przyznanego
kontyngentu zezwoleń na ustalenie rocznych limitów dla przedsiębiorców
posiadających uprawniający pojazd:
-
limit zezwoleń włoskich
loco, dla poszczególnych przewoźników ustala
się w wysokości odpowiadającej 95% zezwoleń pobranych w 2002 roku w
ramach limitu i na podania, z wyłączeniem zezwoleń pobranych po dniu 15
listopada 2002r.;
-
limit zezwoleń austriackich ogólnych
ekologicznych, dla poszczególnych
przewoźników ustala się w wysokości odpowiadającej 95% zezwoleń
austriackich ogólnych ekologicznych, zwiększonej o ilość odpowiadającą
95% zezwoleń austriackich ogólnych pobranych w 2002 roku w ramach limitu i
na podania, z wyłączeniem zezwoleń pobranych po dniu 15 listopada 2002r.;
-
limit zezwoleń austriackich loco
ekologicznych, dla poszczególnych
przewoźników ustala się w wysokości odpowiadającej 95% zezwoleń
austriackich loco pobranych w 2002 roku w ramach limitu i na podania, z wyłączeniem
zezwoleń pobranych po dniu 15 listopada 2002r.;
-
limit zezwoleń austriackich ogólnych
EURO2+S, dla poszczególnych
przewoźników ustala się w wysokości odpowiadającej 95% zezwoleń
austriackich ogólnych EURO2+S pobranych w 2002 roku w ramach limitu i na
podania, z wyłączeniem zezwoleń pobranych po dniu 15 listopada 2002r.;
-
limit zezwoleń austriackich loco
EURO2+S, dla poszczególnych przewoźników
ustala się w wysokości odpowiadającej 95% zezwoleń austriackich loco
EURO2+S pobranych w 2002 roku w ramach limitu i na podania, z wyłączeniem
zezwoleń pobranych po dniu 15 listopada 2002r.;
-
limit zezwoleń francuskich ogólnych dla poszczególnych przewoźników
ustala się w wysokości odpowiadającej 20% zezwoleń pobranych w 2002 roku
w ramach limitu i na podania, z wyłączeniem zezwoleń pobranych po dniu 15
listopada 2002 r.;
-
limit zezwoleń francuskich ogólnych ekologicznych dla poszczególnych
przewoźników ustala się w wysokości odpowiadającej 90% zezwoleń
francuskich ogólnych ekologicznych, zwiększonej o ilość odpowiadającą
10% zezwoleń francuskich ogólnych pobranych w 2002 roku w ramach limitu i
na podania, z wyłączeniem zezwoleń pobranych po dniu 15 listopada 2002
r.;
-
limit zezwoleń francuskich ogólnych EURO2+S dla poszczególnych przewoźników
ustala się w wysokości odpowiadającej 90% zezwoleń francuskich ogólnych
EURO2+S, zwiększonej o ilość odpowiadającą 30% zezwoleń francuskich ogólnych
pobranych w 2002 roku w ramach limitu i na podania, z wyłączeniem zezwoleń
pobranych po dniu 15 listopada 2002 r.;
-
limit zezwoleń węgierskich ogólnych dla poszczególnych przewoźników
ustala się w wysokości odpowiadającej 85% zezwoleń węgierskich ogólnych
pobranych w 2002 roku w ramach limitu i na podania do dnia 15 listopada
2002r. zwiększonej o ilość odpowiadającą 35% zezwoleń węgierskich ogólnych
płatnych oraz 35% zezwoleń węgierskich ogólnych płatnych EURO2+S
pobranych do dnia 15 listopada 2002 r.;
-
limity zezwoleń Rosja kr-3, Włochy kr-3 UE, Włochy kr-3 poza UE oraz
Szwecja kr-3, Szwajcaria ogólne dla poszczególnych przewoźników ustala
się w wysokości odpowiadającej 90% zezwoleń pobranych w 2002 roku w
ramach limitu i na podania, z wyłączeniem zezwoleń pobranych po dniu 15
listopada 2002 r.;
§ 6.
-
Roczne limity zezwoleń wymienionych w § 5, przypadające przewoźnikom
w 2003 roku podzielone są na poszczególne jego kwartały. Maksymalna
liczba zezwoleń danego rodzaju będących w posiadaniu przedsiębiorcy,
wymienionych w § 5, nie może przekroczyć:
1) 2 szt. na każdy uprawniony pojazd,
-
Pobór kolejnych zezwoleń z limitu danego kwartału, jak również
kolejnych kwartałów może następować sukcesywnie w miarę rozliczania
zezwoleń poprzednio pobranych z zachowaniem zasady, o której mowa w ust.
1.
§ 7.
Zezwolenia Czechy kr-3, Kazachstan kr-3, Finlandia kr-3, Francja kr-3,
Grecja kr-3, Gruzja, Armenia, Azerbejdżan, Norwegia kr-3, Rumunia kr-3, Słowacja
kr-3, Włochy porty i Włochy tranzyt, Portugalia ogólne oraz Portugalia
kr-3 wydawane będą na indywidualne wnioski, w ramach posiadanych przez
BOTM możliwości wynikających z przyznanych kontyngentów, na podstawie
udokumentowanych zleceń lub umów przewozowych, przedłożonych w języku
polskim lub przetłumaczonych na język polski.
§ 8.
-
Zezwolenia zagraniczne Holandia ogólne, Norwegia ogólne, Rumunia ogólne,
Węgry ogólne płatne EURO2+S, Węgry ogólne płatne EURO3+S, wydawane będą:
-
dla przewoźników posiadających do 4 pojazdów uprawniających do ich
poboru – w liczbie 2 szt. na każdy z tych pojazdów,
-
dla przewoźników posiadających powyżej 4 pojazdów uprawniających do
ich poboru – w liczbie 8 szt. na pierwsze 4 pojazdy i po 1 szt. na każdy
kolejny taki pojazd.
-
Zezwolenia zagraniczne Belgia loco, Jugosławia loco, Litwa kr-3, Rosja
ogólne, Węgry ogólne płatne, Węgry kr-3 wydawane będą:
-
dla przewoźników posiadających do 4 pojazdów uprawniających do ich
poboru – w liczbie 1 szt. na każdy z tych pojazdów,
-
dla przewoźników posiadających powyżej 4 pojazdów uprawniających do
ich poboru – w liczbie 4 szt. na pierwsze 4 pojazdy i po 1 szt. na każdy
kolejny 4 taki pojazd.
-
Zezwolenia zagraniczne Francja tranzyt, Francja tranzyt ekologiczne,
Hiszpania stałe, Belgia tranzyt stałe wydawane będą:
-
– w liczbie 1 szt. na każdy z pojazdów uprawniających do ich poboru
§ 9.
-
Wszystkie jednorazowe zezwolenia, poza zezwoleniami wymienionymi w §
4-8, wydawane będą w liczbie 4 szt. na każdy pojazd uprawniający.
-
Pobór następnych zezwoleń może nastąpić po rozliczeniu
wykorzystanych zezwoleń, z zachowaniem zasady, o której mowa w ust. 1.
Suma wszystkich zezwoleń jednorazowych będących w posiadaniu firmy nie może
przekroczyć 8 szt. na jeden pojazd uprawniony.
-
Na uzasadniony wniosek przewoźnika w sprawie przyznania zezwoleń dla
realizacji udokumentowanych zleceń i umów przewozowych, Dyrektor BOTM może
wprowadzić odstępstwa od powyższych zasad.
§ 10.
-
Pozostała pula zezwoleń reglamentowanych, z wyjątkiem zezwoleń
niemieckich oraz węgierskich, stanowiąca nadwyżkę kontyngentu nad łącznym
limitem, ustalonym zgodnie z zasadami określonymi w § 4-8 oraz zezwolenia,
które nie zostaną przez przewoźników odebrane w terminie, stanowi rezerwę
interwencyjną pozostającą w dyspozycji Dyrektora Departamentu Transportu
Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Dyrektora BOTM.
-
W indywidualnych i szczególnych przypadkach przewoźnicy mogą zwracać
się do Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego lub Dyrektora BOTM o
dodatkowy przydział zezwoleń dla realizacji udokumentowanych zleceń i umów
przewozowych. Podania takie wraz z załączonymi zleceniami lub umowami w języku
polskim lub przetłumaczonymi na język polski, będą na bieżąco, nie później
niż w terminie pięciu dni od dnia ich złożenia, rozpatrywane przez
Dyrektora BOTM lub Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego MI, aż do
wyczerpania puli tych zezwoleń.
-
Zezwolenia z puli, o której mowa w ust. 1, będą przyznawane jedynie
przedsiębiorcom nie posiadającym, w dniu składania podania, prawa do
poboru zezwoleń w ramach kwartalnego limitu danego rodzaju zezwoleń.
WYDAWANIE ZEZWOLEŃ ZAGRANICZNYCH NA PRZEWÓZ OSÓB
§ 11.
-
Przedsiębiorca ma prawo poboru zezwoleń zagranicznych na przewóz osób
jeśli posiada licencję na międzynarodowy przewóz osób obejmującą kraj
wydający zezwolenie, a wykonywany przewóz wymaga stosownego zezwolenia.
-
Zezwolenia Austria autobus wydawane będą w liczbie 3 szt. na każdy
pojazd uprawniający.
-
Zezwolenia jednorazowe na wjazd autobusu pustego do Chorwacji, Czech, Łotwy,
Rosji, Słowacji, Słowenii, Włoch wydawane będą wyłącznie na podania z
załączonymi zleceniami lub umowami w języku polskim lub przetłumaczonymi
na język polski. Podania te będą na bieżąco, nie później niż w
terminie pięciu dni od dnia ich złożenia, rozpatrywane przez Dyrektora
BOTM lub Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego MI, aż do wyczerpania
puli tych zezwoleń.
-
Zezwolenia autobus wahadło wydawane będą w ilości zgodnej z decyzjami
wydanymi przez Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego.
-
Zezwolenia zagraniczne na przewozy osób będą wydawane wyłącznie
przedsiębiorcom po przedstawieniu w BOTM informacji potwierdzającej
wydanie przez Ministerstwo Infrastruktury zezwolenia na polski odcinek
drogi.
ZEZWOLENIA/ZAŚWIADCZENIA NA PRZEWOZY DLA POTRZEB WŁASNYCH
§ 12.
-
Pobór zezwoleń zagranicznych oraz zaświadczeń na potrzeby własne,
wydawanych na podstawie umów międzynarodowych, może mieć miejsce po
zarejestrowaniu przedsiębiorcy w rejestrze BOTM.
-
W celu wpisu do rejestru, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca winien
dostarczyć do BOTM następujące dokumenty:
1) zaświadczenie oraz wypis(y) wydane na podstawie art. 33 ustawy o
transporcie drogowym przez starostę właściwego dla siedziby przedsiębiorcy,
potwierdzające zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia przewozów
drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej
działalności gospodarczej.
2) dowody rejestracyjne pojazdów samochodowych, (w przypadku pojazdu nie będącego
własnością przedsiębiorcy - również dokument potwierdzający prawo
dysponowania pojazdem);
3) kserokopie decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP i REGON
§ 13.
-
Przedsiębiorcę wykonującego przewozy dla potrzeb własnych obowiązują
takie same zasady przyznawania i rozliczania pobranych zezwoleń jak przewoźników
posiadających licencję z tym, że odnoszą się one do pojazdów zgłoszonych
do ewidencji BOTM z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Zwrot zaświadczeń nie jest
wymagany.
-
Przedsiębiorcy wykonującemu przewozy dla potrzeb własnych zezwolenia
reglamentowane wydawane będą wyłącznie na indywidualne wnioski składane
wraz z dokumentami potwierdzającymi potrzebę wykonania przewozu.
-
Zezwolenia zagraniczne będą wydawane przedsiębiorcom wykonującym
przewozy dla potrzeb własnych w ramach istniejących możliwości. W
przypadku znacznego wyczerpania kontyngentu, Dyrektor BOTM lub Dyrektor
Departamentu Transportu Drogowego może odmówić wydania zezwolenia
zagranicznego przedsiębiorcy wykonującemu te przewozy.
§ 14.
Przewozy ładunków dla potrzeb własnych do Niemiec, Belgii, Holandii,
Szwecji, Estonii i Litwy, Łotwy oraz przewozy osób do Austrii, wykonywane
są na podstawie zaświadczeń, wydawanych przez BOTM, na mocy umów międzynarodowych.
ZWROT WYKORZYSTANYCH ZEZWOLEŃ
§ 15.
Zobowiązuje się przewoźników do sukcesywnego zwracania wykorzystanych
zezwoleń zagranicznych .
§ 16.
-
Zobowiązuje się przewoźników do zwrotu wszystkich zezwoleń
reglamentowanych pobranych w 2002 roku do dnia 1 marca 2003r.
-
W przypadku nie zwrócenia do BOTM zezwoleń pobranych w 2002 roku w
terminie określonym w ust. 1, zmniejszona zostanie przysługująca przewoźnikowi
w 2003 r. pula zezwoleń na dany kraj o dwukrotną liczbę nie zwróconych
zezwoleń lub innych zezwoleń reglamentowanych zgodnie z decyzją BOTM z wyłączeniem
zezwoleń, których zwrot nie jest wymagany.
-
W przypadku nie zwrócenia do BOTM zezwoleń z roku 2002 przed upływem
terminu z p. 1 zablokowana będzie możliwość poboru odpowiednich zezwoleń
z roku 2003 w liczbie odpowiadającej zezwoleniom niezwróconym.
Zmniejszenie odpowiedniej puli zezwoleń nastąpi po dniu 1 marca 2003r. lub
wcześniej na wniosek przedsiębiorcy o dwukrotną liczbę nie zwróconych
zezwoleń przy zachowaniu zasady z ust. 2.
-
W przypadku zwrotu nie wykorzystanych zezwoleń reglamentowanych
zmniejszona zostanie przysługująca przewoźnikowi w 2003r. pula zezwoleń
na dany kraj o liczbę zwróconych, nie wykorzystanych zezwoleń.
-
Rozliczenie nie zwróconych zezwoleń reglamentowanych pobranych w 2002
roku może nastąpić w trakcie roku na zasadach określonych w ust. 2 i 3.
-
Wnioski o nie stosowanie sankcji, o których mowa w ust. 2-4, będą
rozpatrywane indywidualnie na uzasadniony wniosek przedsiębiorcy.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 17.
-
Przedsiębiorca ma obowiązek stemplowania zezwoleń pieczęcią firmy
przy ich odbiorze w jednostce uprawnionej do wydania tych zezwoleń.
-
Przewoźnik nie może odstępować pobranych zezwoleń innym przedsiębiorcom.
W uzasadnionych przypadkach, przed pobraniem zezwoleń, przedsiębiorca może
wystąpić o przeniesienie należnego mu limitu zezwoleń na rzecz innego
przedsiębiorcy. Dotyczy tylko i wyłącznie zezwoleń z § 5.
-
W przypadku ujawnienia odstępowania zezwoleń reglamentowanych innym
przedsiębiorcom, zmniejsza się przysługującą pulę zezwoleń na dany
kraj obydwu przewoźnikom (odstępującemu i nabywającemu zezwolenie) o
dwukrotną liczbę odstąpionych zezwoleń.
-
Wnioski o nie stosowanie sankcji, o których mowa w ust. 3, będą
rozpatrywane indywidualnie na uzasadniony wniosek przewoźnika.
-
W przypadku zmian uwarunkowań zewnętrznych, obecnie nie możliwych do
przewidzenia, takich jak np.:
-
sytuacja kryzysowa na rynku transportowym,
-
niespodziewany wzrost lub spadek liczby przewozów wykonywanych do
poszczególnych krajów,
-
zmiana kontyngentów zezwoleń zagranicznych,
powyższe zasady wydawania zezwoleń mogą ulec zmianie w trakcie 2003 roku.
-
Decyzje o zakresie powyższych zmian będą podejmowane przez Dyrektora
Departamentu Transportu Drogowego w porozumieniu z Dyrektorem BOTM.
§ 18.
Wyżej wymienione zasady zostały skonsultowane z przedstawicielami
organizacji zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych.
Opracowali:
Dyrektor BOTM:
Dyrektor DTD:
Powyższy tekst został uzgodniony z Komisją ds. współpracy z BOTM. W
imieniu Komisji:
Tadeusz Wilk, ZMPD.
TERMINY ODBIORU ZEZWOLEŃ w 2003 roku
Miesiąc |
Data rozpoczęcia wydawania
|
Data ostatniego dnia wydawania
|
Styczeń |
16.12.2002 |
24.01.2003 |
Luty |
27.01.2003 |
21.02.2003 |
Marzec |
24.02.2003 |
26.03.2002 |
Kwiecień |
27.03.2003 |
25.04.2003 |
Maj |
28.04.2003 |
28.05.2003 |
Czerwiec |
29.05.2003 |
25.06.2003 |
Lipiec |
26.06.2003 |
25.07.2003 |
Sierpień |
28.07.2003 |
26.08.2003 |
Wrzesień |
27.08.2003 |
26.09.2003 |
Październik |
29.09.2003 |
28.10.2003 |
Listopad |
29.10.2003 |
25.11.2003 |
Grudzień |
26.11.2003 |
19.12.2003 |
Opracowano na podstawie
komunikatu MI Nr 04/02 |